Throwback to San Fransisco

CALIMUIJAN POHJOIS-CALIFORNIAN REISSU 17-21.8

Pari viikkoa sitten sain ruksia yhden kohteen bucket listalta pois, nimittäin San Fransiscon ja paljon puhutun Piilaakson. San Fransisco on tunnettu muun muassa vapaamielisyydestään, mäkisestä maastostaan, kirjavista taloista, useista nähtävyyksistä ja Piilaakso puolestaan korkean teknologian yrityksistä. San Fransiscoon menin lentäen, sillä San Diegon ja Friscon etäisyys on noin 800 kilometriä. Sisäiset lennot olivat mukavan hintaiset, noin 120 € menopaluu ja lentoaika vain noin 1,5h. Matkaan lähdin torstaina puolen päivän aikaan ja saavuin takaisin maanantaina iltapäivästä. Vaikka reissu oli lyhyt, se oli mielestäni juuri sopivan mittainen. Sain asua Palo Altossa eli ns. "Piilaaksossa" Sannan luona, joka oli kuukausi takaperin minun luona kylässä (hänestä voitte lukea lisää Grand Canyon postauksessani) ;). San Fransiscossa hotelliyöt ovat semmoista vähintään parin sadan luokkaa yöltä, joten ei ole vaikea arvata miksi halusin suunnata Pohjoiseen vielä Sannan ollessa siellä.

Tämä kuva toimikoon esimerkkinä San Fransiscon mäkien jyrkkyydestä

Ensimmäinen kokonainen päivämme, perjantai, koostui San Fransiscon "ei niin hienojen" asuinalueiden ja nähtävyyksien kiertelystä. Aamulla suuntasimme Mission nimiselle alueelle, joka on tunnettu katumaalauksistaan. Minua oli varoiteltu useaan otteeseen San Fransiscon kylmyydestä, mutta olimme hanhihanheja ja saimme nauttia Friscosta helteessä. Kiertelimme ympäri asuinaluetta kävellen ja pysähdellen tutkimaan hyvin yksityiskohtaisia maalauksia. Missionin  nähtyämme kävelimme Castroon, joka oli todellinen "kaikkihyväksyvä" asuinalue. Tällä asuinalueella suojatiet ja jopa pankkiautomaatit oli maalattu sateenkaaren värein. Suosittelen todella paljon käymään tuolla asuinalueella San Fransiscoon suunnatessa, sillä juuri tuo alue toimii esimerkkinä Friscon vapaamielisyydestä.

Saimme nauttia San Fransiscosta auringonpaisteessa

Kävelykilometrejä kertyi aika hyvin näiden muutaman päivän aikana

San Fransiscon katukuvaa

Missionin yksityiskohtaiset maalaukset

Vapaamielinen Castro

Jopa pankkiautomaatit oli värjätty sateenkaaren värein

Perjantai illalla palasimme takaisin Palo Altoon ja menimme ensimmäiseksi vuokraamaan auton, jonka olimme varanneet Hertzistä etukäteen. Saimme aivan järjettömän huonoa palvelua ja vielä jälkikäteen pöyristyttää miksemme saaneet mitään hyvitystä huonosta palvelusta. Vain muutamia mainitakseni palvelu oli töykeää, minun yhdistelmäkorttia ei meinattu huolia koska se ei ollut pelkästään luottokortti ja meiltä veloitettiin alkujaan tuplasumma. Täällä USA:ssa on tottunut siihen, että palvelu on aina erinomaista ja harvoin joutuu miettimään onko asiakaspalvelijalla huono päivä (johon valitettavan usein on joutunut törmäämään Suomessa). Siksi ehkä kyseinen palvelu nousikin niin vahvasti esille. Hertzissä ollessamme sattui myös todella suuri sattuma, kun viereinen asiakas osoittautui suomalaiseksi. Hetken puheltuamme englanniksi joku meistä tokaisi "Mitä helvettiä, ootko säkin Suomesta?" Pienen pieni maailma... Kun olimme saaneet auton alle pörräilimme ympäri Palo Altoa vieraillen mm. Googlella ja Nordic Innocation Housella.

Google

Sannan työpaikka: Nordic Innovation House

Lauantaille olimme vuokranneet auton sen vuoksi, että pääsisimme haikkailemaan Point Lobosiin sekä ajamaan autolla 17 Mile Driven. Haikkailulle osallistuimme Meetup sovelluksen kautta, jossa voi siis ilmoittautua ryhmän mukaan eri aktiviteetteihin. Tätä sovellusta olen käyttänyt myös surffitunneille mennessä. Haikkailulle pääsin vetämään ensimmäistä kertaa täällä ollessa takin päälle ja voisi sanoa että jossain kohtaa jopa palelsi. Näkymät olivat ihan ok, mutta hauskaa meillä ainakin oli. Molemmille mieleen haikkailusta jäi "retkioppaamme", joka oli niin leikelty jenkkinainen, että eihän siinä voinut kuin vähän väliä pöyristellä näkemäänsä. Haikkailulta lähdimme kesken pois - johtuiko se sitten ryhmän jokaisesta kukkapysähdyksestä vai oikeasta kiireestä, sitä ei tarina kerro. Lähdimme koska halusimme suunnata upealle näköalareitille 17 mile drivelle. Kun pääsimme reitin alkupäähän kohtasimme ikäväksemme esteet ja kyltit että tie on suljettu. Jep... Tosiaan koko reitti oli suljettu emmekä päässeet sitä ajamaan. Voi harmitus. No keksimme plan B:n ja päätimme ajaa Montereyn ja Santa Cruzin kautta kotiin. Erityiseti Santa Cruz tunnetaan surffikaupunkina, mutta aikataulukiireistä johtuen jäi surffit kyseisessä kaupungissa tällä kertaa väliin.

Takki ensimmäistä kertaa vedetty niskaan

Point Lobos

Sunnuntai olikin viimeinen kokonainen päiväni Pohjois-Kaliforniassa ja tämän päivän vietimme tutustuen hienompiin asuinalueisiin kuten Presidioon ja Pacific Heightsiin. Käytiin tietenkin tsekkaamassa Golden Gate Bridge ym. "turistinähtävyydet". Kävelykilometrejä kertyi lähemmäs 20 ja välillä hiki tippui otsalta, kun kiipesimme San Fransiscon mäkisiä katuja. Talot olivat toinen toistaan upeampia ja taisinkin jossain kohtaa tokaista että kaippa sitä täälläkin voisi asua.

Sunnuntai aamulla suuntasin lenkille katsastamaan Stanfordin yliopiston

Golden Gate Bridge

Pacifiv Heightsin katukuvaa

Lisää kuvateksti
Itselleni täysin uusi tuttavuus tämä Boba tee?? Oletteko kuulleet?

Palo Altossa pääsi haistamaan korkean teknologian kaikkialla. Täällä Japanialaisessa ravintolassa ruoka tilattiin suoraan pöytään tableteilla.

Söimme aivan todella hyvää ruokaa koko matkan ajan

Kiitos Sanna hostaamisesta! Ja tsemppiä Suomeen paluuseen :) <3

Maanantaina pääsin vielä aamupäivästä tutustumaan FACC:n hallituksen jäseneen Maarettiin, joka muutti muutama kuukausi sitten San Diegosta San Fransiscoon. Vietimme yhdessä vain muutaman tunnin, mutta nämä tunnit olivat sitäkin tehokkaampia. Hän käytti minut toimistollaan, sushiburritoilla, kotonaan sekä Vault nimisessä startup housessa. Lisäksi kävin seuraamassa eclipseä sen verran mitä ilman laseja pystyi seuraamaan. Maaret on aivan super ihanan inspiroiva ihminen ja toivonkin että näemme vielä uudelleen.

Kiitos Maaret! Hopefully we'll see soon! :)

Thank you San Fransisco! Olit upea!

Vaikka pieniä kömmähdyksiä sattui matkan varrella, oli pidennetty viikonloppu Pohjois-Kaliforniassa mahtava. Päällimmäisenä mieleen jäi värikkäät upeat talot ja startup pöhinä. San Fransisco lunasti odotuksensa. :)